Meesterlijkgroen.nl

Duurzaam en gezond!

Elektrisch motorrijden

Elektrisch rijden is voor auto’s steeds normaler. Zo zijn er in 2020 107.000 geregistreerde elektrische auto’s in Nederland wat een stijging is van 62.000 auto’s en opzichte van 2019. Ook de E-bike is mateloos populair in Nederland. Bij motoren is dat toch nog heel anders. De verkoop van elektrische motoren gaat nog niet van harte en ook motorrijders zijn huiverig. Wat zijn nu de voor- en nadelen van elektrisch motorrijden?

De prijs

Wat geldt voor auto’s, geldt ook voor motoren. De aanschafprijs van een elektrische motor ligt nu eenmaal hoger dan voor een variant met een verbrandingsmotor. Daarentegen zijn elektrische auto’s betaalbaarder worden geworden omdat de productiekosten lager zijn geworden, batterijen goedkoper worden en slimmere productiemethodes worden gehanteerd. Deze cyclus vindt hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren ook plaats bij motoren.

Aanbieders van elektrisch motoren

Grote bedrijven zoals Yamaha, Honda, KTM en andere grote partijen houden zich nog redelijk afzijdig op de elektrische markt. De ontwikkeling en productie vindt nu veelal plaats door start-ups. Daarentegen zijn er wel verschillende elektrische scooters uitgekomen die uitermate geschikt zijn voor woon-werkverkeer. 

Zo bracht BMW enkele jaren geleden de C-Evolution uit de lijn Urban Mobility op de markt. Een elektrische scooter met een actieradius van 100 km en tevens beschikt over een ‘Longe Range’ variant die een actieradius heeft van 160 km. Qua snelheid lever je dan wel in aangezien de maximumsnelheid tussen de 120 en 129 km/u schommelt. De Urban Mobility richt zich dan ook meer op het rijden in de stad in plaats van op de snelweg.

Opladen

Een ander heikel punt is het opladen. Zeker met een beperkte actieradius is het opladen van groot belang. Het voordeel is dat een elektrische motor voldoende heeft aan een simpel stopcontact waardoor een laadpaal of oplaadpunt overbodig is. Het grootste nadeel is dat veel motoren nog niet beschikken over de mogelijkheid snelladen. Voor woon-werk verkeer is dat geen probleem maar bij langere ritten kan dit wel voor problemen zorgen.

Wat vindt de motorrijder?

Elektrisch rijden kan het merendeel van de motorrijders nog niet bekoren. Toch zijn er veel parallellen met elektrische auto’s. Zodra de actieradius toeneemt en verwisselbare accu’s mogelijk zijn wordt het voor de lange afstand rijder een stuk interessanter. Voor de recreatieve gebruiker is ook de prijs veelal een doorn in het oog. Maar dit kan in de toekomst uiteraard veranderen. Tesla is daarvan het beste voorbeeld.

Conclusie

Op dit moment zijn er ruim 700 elektrische motoren in Nederland. Op aantal van 700.000 motoren in Nederland is dit slechts een klein percentage. Ondanks het kleine aantal is er wel een redelijke groei waarneembaar. Zo groeien het aantal registraties in de EU in 2019 met maar liefst 71%. Uiteindelijk is het wachten op een nieuwe accutechnologie wat een definitieve doorbraak zou kunnen versnellen. Hoe dan ook houden we nauwlettend de ontwikkelingen in de gaten.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2020 Meesterlijkgroen.nl