Een schoolplein is meer dan alleen een buitenruimte voor kinderen om te spelen. Het is een verlengstuk van het klaslokaal, een plek waar leerlingen sociale vaardigheden ontwikkelen en waar creativiteit en beweging worden geactiveerd. Bij de inrichting van een schoolplein is het essentieel om een balans te vinden tussen plezier, educatie en veiligheid.
Een goede inrichting begint met het creëren van zones die verschillende activiteiten mogelijk maken. Denk aan ruimte voor sport en spel, rustige hoekjes voor ontspanning en mogelijkheden voor creatieve ideeën. Dit zorgt ervoor dat de kinderen verschillende activiteiten kunnen beleven. Dit zal ervoor zorgen dat de kinderen op de juiste manier hun energie kunnen besteden.
Speeltoestellen zijn een belangrijk onderdeel van elk schoolplein. Bij de keuze van speeltoestellen is veiligheid vanzelfsprekend van het grootste belang. Kies voor duurzame materialen en controleer regelmatig op eventuele gebreken. Daarnaast kunnen scholen overwegen om creatieve en educatieve elementen toe te voegen, zoals klimwanden met kaarten van de wereld of speelstructuren die de fantasie van kinderen stimuleren.
Groenvoorzieningen dragen bij aan de vormgeving en het welzijn van het schoolplein. Overweeg het planten van bomen, struiken en bloemen om een uitnodigende en natuurlijke omgeving te creëren. Dit niet alleen voor de visuele aantrekkingskracht, maar ook om een band te creëren met de natuur en leerlingen bewust te maken van dingen die in de natuur kunnen gebeuren.
Educatieve spellen en markeringen op het plein kunnen ook bijdragen aan het leerproces. Denk aan een wereldkaart op het schoolplein om aardrijkskundelessen naar buiten te brengen, of een hinkelbaan met cijfers om rekenvaardigheden te oefenen. Deze creatieve elementen maken het leuk leren en brengen de lessen naar de omgeving.
Ook is het belangrijk dat de kinderen mee mogen beslissen met welke speeltoestellen er daadwerkelijk geplaatst worden op het schoolplein. De kinderen moeten er overigens zelf op spelen, zorg er daarom voor dat je aan kinderen of de ouders van de kinderen vraagt welke activiteiten ze het leukst vinden. Zo kun je bekijken welke behoeften deze kinderen hebben.